Železničář / Hlavní zprávy / V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024
Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky.
„Odstraňování bariér při cestování osob s handicapem je jednou z našich priorit. Dokládají to statistické údaje z jízdního řádu 2025. V novém jízdním řádu nese symbol bezbariérovosti už 7 131 spojů naší společnosti. Je to už 82,7 % ze všech našich spojů a o 439 vlaků víc než v končícím jízdním řádu. Velkou výhodou je rekordní nasazení nízkopodlažních vlaků, do kterých se nastupuje velmi snadno nejen lidem na vozíku, ale i seniorům, dětem nebo cestujícím s koly, kočárky a velkými zavazadly. V nových vlacích myslíme i na osoby s dalšími handicapy, nevidomí mohou ovládat nástupní dveře přes slepecké vysílačky a k dispozici mají hlášení stanic a zastávek. Neslyšící zase získají informace o jízdě vlaku z displejů,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Moderní bezbariérové a nízkopodlažní vlaky RegioPanter a RegioFox umožnily v novém jízdním řádu nabídnout další bezbariérové linky, například z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě, Valašského Meziříčí a Vsetína nebo z Plzně do Radnic. Na dalších tratích nahradily starší generaci bezbariérových vlaků, které měly podlahu v klasické výšce a bylo nutné používat plošinu, například na trati Přerov – Břeclav nebo na několika linkách v Královéhradeckém kraji. Nástup a výstup cestujících s handicapem je nyní podstatně snazší a na moderních stanicích ho zvládnou cestující i bez asistence dopravce a nemusí svou přepravu u těchto vlaků ani objednávat,“ upozornil na vybavení nových vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Bezbariérové i ComfortJety
Vedle regionálních souprav RegioPanter a RegioFox jsou do provozu uváděné také nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet, které nabízejí lidem na vozíku více míst a velmi komfortní cestování. Jednotky jsou vybaveny i dalšími prvky pro cestující s jiným druhem handicapu, nápisy v Braillově písmu, haptickými prvky či zvukovou signalizací.
České dráhy disponují přibližně 860 vozy a jednotkami v úpravě pro cestování osob na vozíku, z toho zhruba 75 % vozidel je přímo nízkopodlažní. To znamená, že mají výšku podlahy v úrovni moderních nástupišť a nástup osob na vozíku je možné zajistit v takovém případě prakticky bez asistence dopravce. Moderní soupravy navíc nabízejí stejný komfort cestování a dodatečné služby jako mají další cestující.
S novým jízdním řádem se rozšiřuje také nabídka dálkových vlaků přístupných osobám na vozíku. Jedná se o čtyři páry vlaků EuroCity Baltic express, které spojují Prahu, Pardubice a Letohradsko s Kladskem, Vratislaví, Bydhoští a Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně) na pobřeží Baltského moře.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »